Autokosten of publiciteitskosten?
Als u vroeger uw auto liet bestickeren bij wijze van (makkelijke en budgetvriendelijke) reclame, dan oordeelde de fiscus dat het om autokosten ging en niet om publiciteitskosten. Met andere woorden: u kon de BTW op die kosten slechts voor maximum 50% aftrekken.
Goed nieuws
Recentelijk is de fiscus van mening veranderd. Sinds kort beschouwt onze belastingdienst het aanbrengen van uw logo en/of firmanaam op uw auto als een reclamekost. Een reclamepost kunt u volledig fiscaal aftrekken. U heeft de vrije keuze in wat u op uw auto laat aanbrengen. Uw auto laten spuiten in uw bedrijfskleuren of er een prikkelende slogan op laten kleven. Het mag allemaal.
En nog beter nieuws
Heeft u in het verleden al wel eens reclame laten aanbrengen op uw auto? Dan kunt u alsnog die BTW aftrekken. De fiscus laat u het toe voor publicitaire kosten gemaakt tot en met 2013.
Wat met de wagen van uw werknemer?
Ook de reclame op de privéauto van uw werknemer kunt u volledig in kosten brengen. Voor uw werknemer kan dat zelfs fiscaal interessant uitdraaien. U zou uw werknemer een kleine vergoeding kunnen toezeggen omdat hij of zij reclame maakt op zijn auto. De fiscus beschouwt dit dan als een roerend inkomen en is dus in principe niet belast (de roerende voorheffing buiten beschouwing gelaten). Deze inkomst wordt belast tegen 27% en er geldt nog een forfaitaire kostenaftrek van 15%.
Ongewijzigd: BTW op autokosten
De aftrekbaarheid van de BTW op andere autokosten blijft ongewijzigd. Denk maar aan het onderhoud van uw auto: die kost is beperkt aftrekbaar in functie van uw beroepsgebruik én met een maximum van 50%. Heeft u een eenmanszaak? Dan blijven uw autokosten voor 75% aftrekbaar. Als u een vennootschap heeft, dan bepaalt de CO2-uitstoot van uw auto in welke mate u uw kosten fiscaal kan aftrekken. Brandstofkosten vormen daar een uitzondering op.