Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden
I. – TOEPASSINGSGEBIED Onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle professionele relaties tussen de beroepsbeoefenaar en de cliënt. Afwijkingen dienen uitdrukkelijk en schriftelijk door beide partijen te worden aanvaard. In geval van tegenstrijdigheid tussen de inhoud van onderhavige algemene voorwaarden en de opdrachtbrief, heeft de opdrachtbrief voorrang. Overeenkomstig het gemene recht is het inroepen van de aansprakelijkheid van beroepsbeoefenaar alleen mogelijk voor opdrachten waarvan wordt aangetoond dat ze door hem zijn aanvaard.
II. – SLUITEN VAN HET CONTRACT 2.1. Aanvang van de overeenkomst Bij gebrek aan een andersluidende bepaling in de opdrachtbrief wordt de overeenkomst gesloten en treedt deze in werking: • ofwel op het tijdstip waarop de beroepsbeoefenaar de door de cliënt ondertekende opdrachtbrief ontvangt en op
zijn beurt medeondertekent; • ofwel op het tijdstip waarop de beroepsbeoefenaar de opdracht begint uit te voeren, op verzoek van de cliënt,
wanneer die uitvoering door uitzonderlijke of dringende omstandigheden op een eerder tijdstip begint. Indien de beroepsbeoefenaar de door de cliënt ondertekende opdrachtbrief nog niet heeft ontvangen, zijn alle professionele relaties tussen partijen onderworpen aan deze algemene voorwaarden en aan de opdrachtbrief, waarvan de bepalingen geacht worden te zijn gesloten tussen de partijen, voor zover de cliënt tijdig kennis heeft kunnen nemen van deze contractuele documenten en deze zodoende stilzwijgend heeft aanvaard na ontvangst. 2.1. Eventuele overdracht van de overeenkomst Wanneer, buiten toepassing van de verrichtingen zoals gedefinieerd in artikel 12.2 tot 12.11 van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen, deze overeenkomst wordt overgedragen in het kader van een overdracht van cliënteel aan een door het Instituut van de Belastingadviseurs en de Accountants (hierna ‘het ITAA’) erkende rechtspersoon, dan licht de beroepsbeoefenaar de cliënt uiterlijk binnen vijftien dagen na de overdracht schriftelijk in over de volledige gegevens van de overnemer, met inbegrip van zijn inschrijvingsnummer in het openbaar register van het ITAA. Deze inlichting informeert de cliënt ook dat de opdracht zal worden voortgezet door de overnemer en op welke datum deze overname zal plaatsvinden.
De cliënt en de beroepsbeoefenaar erkennen en aanvaarden dat de overeenkomst gewoon wordt voortgezet met de overnemer zoals ze oorspronkelijk door de partijen werd gesloten.
III. – BEËINDIGING VAN DE OVEREENKOMST De beroepsbeoefenaar en de cliënt kunnen te allen tijde deze overeenkomst en/of de aan de opdrachtbrief verbonden mandaten beëindigen door het sturen van een e-mail en met inachtneming van de hierna uiteengezette modaliteiten. De beëindiging door de cliënt kan gebeuren door de opvolger van de beroepsbeoefenaar die daartoe door de cliënt naar behoren is gemachtigd. De vervanging van de verantwoordelijke voor de uitvoering van de opdracht kan door de cliënt in geen geval worden ingeroepen als wettige grond voor beëindiging van de overeenkomst. De beroepsbeoefenaar is in alle omstandigheden gerechtigd op de betaling van de erelonen en kosten m.b.t. de reeds verrichte werkzaamheden. 3.1. Recurrente opdrachten 3.1.1. Definitie Onder ‘recurrente opdracht’ wordt verstaan: alle opdrachten die terugkerend zijn en die niet voldoen aan de definitie van ‘niet-recurrente opdrachten’ in artikel 3.2.1. 3.1.2. Duur en einde van de overeenkomst Behalve bij een andersluidende bepaling in de opdrachtbrief wordt de overeenkomst voor een recurrente opdracht geacht voor onbepaalde duur te zijn aangegaan.
Beide partijen kunnen op elk ogenblik de overeenkomst beëindigen door middel van een opzegging die via e-mail ter kennis wordt gebracht. Behalve bij onmiddellijke beëindiging om bepaalde redenen (zie 4.1 en 4.2 hieronder) of een tegenstrijdig beding in de opdrachtbrief, geldt, wanneer de beroepsbeoefenaar en/of de cliënt een einde maakt/maken aan het contract, een opzeggingstermijn van: een maand. Als de beëindigende partij in de beëindiging van de opdracht niet uitdrukkelijk vermeldt dat zij de opzeggingstermijn in acht zal nemen, wordt deze opzeggingstermijn, tenzij door de partijen anders is overeengekomen, vervangen door een forfaitaire verbrekingsvergoeding gelijk aan een evenredig deel van de erelonen voor de opzeggingstermijn (1/12, 1/6 of ¼ van de jaarlijkse erelonen) die overeenstemmen met de diensten die gewoonlijk door de beroepsbeoefenaar worden geleverd voor een volledig boekjaar of, in voorkomend geval, een kalenderjaar.
Daarnaast heeft de beroepsbeoefenaar het recht om de reeds geleverde prestaties van het lopende kalenderjaar in regie af te rekenen met een minimum van 25% van de erelonen die verschuldigd waren geweest in geval van volledige uitvoering van de opdracht. Tijdens de opzeggingstermijn blijven de voorschriften van de opdrachtbrief en onderhavige algemene voorwaarden onverkort van kracht. Een afzonderlijk contract kan worden gesloten voor prestaties die na de beëindiging van de overeenkomst zullen worden geleverd, doch die betrekking hebben op de periode waarin de overeenkomst nog van kracht was. Tenzij de partijen anders beslissen, heeft de beëindiging van het contract, zelfs indien een opzeggingstermijn in acht wordt genomen, de onmiddellijke stopzetting tot gevolg van de diensten van de beroepsbeoefenaar voor de voorbereiding van de jaarrekening van het boekjaar dat voorafgaat aan de beëindigingsdatum. 3.2. Niet-recurrente opdrachten 3.2.1. Bepaling Niet-recurrente opdrachten zijn eenmalige en niet-terugkerende opdrachten waarvan de uitvoering een einde maakt aan de opdracht. 3.2.2. Duur en einde van de overeenkomst Behoudens tegenbewijs wordt de overeenkomst met betrekking tot een niet-recurrente opdracht geacht voor een bepaalde duur te zijn gesloten.
Ze eindigt door de uitvoering van de opdracht en, indien dit van toepassing is gelet op de aard van de opdracht, door de uitvoering van de overeengekomen diensten.
De cliënt heeft op grond van artikel 1794 O.B.W. en desgevallend in afwijking van artikel 2004 O.B.W. het recht om de overeenkomst vroegtijdig te beëindigen mits hij de beroepsbeoefenaar: a. alle kosten en erelonen betaalt die overeenstemmen met de reeds uitgevoerde werkzaamhedenen;
b. alles betaalt wat de beroepsbeoefenaar bij de uitvoering van de opdracht bijkomend had kunnen verdienen. Deze vergoeding wordt op werkelijke basis berekend, met een minimum van 25% van de erelonen die verschuldigd waren geweest in geval van volledige uitvoering van de opdracht. 3.3. Afhandeling Bij het einde van de overeenkomst worden alle boeken en documenten, die eigendom zijn van de cliënt, ter beschikking gesteld van de cliënt of zijn mandataris middels het opmaken van een gedateerde en ondertekende inventaris in evenveel originele exemplaren als er partijen zijn.
Het einde van de opdracht: – leidt tot de onmiddellijke intrekking van alle mandaten die zijn verleend voor de indiening van de belastingaangiftes
in de PB, Ven.B. en btw-aangiftes, neerlegging van de jaarrekening of vertegenwoordiging (bv. elektronisch
mandaat voor toegang tot het UBO-register, ….)
– vereist dat de cliënt al zijn boekhoudkundige stukken van de beroepsbeoefenaar onmiddellijk terugneemt.
IV. – ONMIDDELIJKE BEEINDIGING OM BEPAALDE REDEN(EN) 4.1. In alle gevallen kan de beroepsbeoefenaar de overeenkomst op elk ogenblik, zonder opzeggingstermijn en zonder vergoeding beëindigen, indien er redenen zijn die de voortzetting van de professionele samenwerking onmogelijk maken, zoals: a. omstandigheden die de onafhankelijkheid van de beroepsbeoefenaar in het gedrang brengen, b. omstandigheden die de uitvoering van de opdracht conform de beroeps- en deontologische normen onmogelijk
maken, c. de kennelijke tekortkoming(en) van de cliënt ten aanzien van zijn eigen verbintenissen zoals omschreven in de
onderhavige algemene voorwaarden (punt 6.2.) en in de opdrachtbrief, d. in geval van concordaat, procedure van ontbinding of kennelijk onvermogen van de cliënt. De redenen die de onmiddellijke stopzetting van de overeenkomst verantwoorden, dienen aan de cliënt te worden medegedeeld. Naargelang de omstandigheden kan de beroepsbeoefenaar zijn beslissing laten voorafgaan door een waarschuwing of een aanmaning aan de cliënt. De onmiddellijke beëindiging om de onder c. genoemde reden wordt voorafgegaan door een ingebrekestelling. Wanneer hij de overeenkomst stopzet, wijst de beroepsbeoefenaar de cliënt op de rechtshandelingen die dringend en noodzakelijk moeten worden gesteld ter vrijwaring van zijn rechten, en waarvoor hij opdracht had gekregen. 4.2. In geval van faillissement of overlijden van de cliënt is de overeenkomst van rechtswege ontbonden. In geval van overlijden van de cliënt fysieke persoon zijn de opdrachten ontbonden van rechtswege. Zij kunnen worden hernomen teneinde de verplichtingen van de overledene te vervullen mits schriftelijke bevestiging van alle erfgenamen. 4.3. De cliënt kan te allen tijde, zonder naleving van een opzeggingstermijn en zonder betaling van een schadevergoeding, de overeenkomst stopzetten, indien de beroepsbeoefenaar kennelijk in gebreke blijft zijn eigen verbintenissen, zoals omschreven in onderhavige algemene voorwaarden (punt 6.1.) en in voorkomend geval in de opdrachtbrief, uit te voeren. In ieder geval moet de cliënt zijn beslissing laten voorafgaan door een schriftelijke ingebrekestelling aan de beroepsbeoefenaar.
V. – SCHORSING VAN DE UITVOERING VAN DE VERBINTENISSEN In geval van niet-nakoming, van niet-correcte of niet-tijdige uitvoering door de cliënt van een of meerdere van zijn verplichtingen, bijvoorbeeld in geval van niet-betaling van erelonen of voorschot(ten) overeenkomstig artikel 7 hieronder, is de beroepsbeoefenaar gerechtigd de uitvoering van zijn verplichtingen op te schorten of uit te stellen totdat de cliënt aan zijn verplichtingen heeft voldaan. De beroepsbeoefenaar brengt de cliënt hiervan schriftelijk op de hoogte. De schorsing van de uitvoering van zijn verplichtingen wordt voorafgegaan door een ingebrekestelling van de cliënt. Indien er na de aanvang van de schorsing of het uitstel van uitvoering, rechtshandelingen dringend en noodzakelijk moeten worden gesteld ter vrijwaring van de rechten van de cliënt, en waarvoor de beroepsbeoefenaar opdracht had gekregen, wijst hij de cliënt hierop. Alle kosten en lasten (met inbegrip van geldboetes en vergoedingen) voortvloeiend uit de opschorting of het uitstel zijn ten laste van de cliënt. De beroepsbeoefenaar is in alle omstandigheden gerechtigd op betaling van de erelonen en kosten m.b.t. de reeds verrichte werkzaamheden.
VI. – RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE PARTIJEN 6.1. Rechten en plichten van de beroepsbeoefenaar Met uitzondering van de naleving van wettelijke termijnen (voor zover de cliënt al zijn in artikel 6.2 vermelde verplichtingen is nagekomen), is de verbintenis die de beroepsbeoefenaar ten opzichte van zijn cliënt aangaat een middelenverbintenis. De beroepsbeoefenaar voert de hem toevertrouwde opdrachten in volledige onafhankelijkheid en met de vereiste zorg uit. Hij waakt erover dat de diensten worden geleverd volgens de deontologische en andere beroepsnormen van het ITAA, rekening houdend met de relevante wetgeving en regelgeving van kracht op het moment van de uitvoering van de overeenkomst. De beroepsbeoefenaar kan in geen geval aansprakelijk worden gehouden voor de gevolgen van mogelijke latere wijzigingen – desgevallend met terugwerkende kracht – aan deze wettelijke en reglementaire bepalingen. Evenmin is hij verantwoordelijk voor gevolgen van eventuele tekortkomingen, fouten of overtredingen die zouden zijn begaan vóór zijn tussenkomst. De uitvoering van de opdracht is – behoudens andersluidend beding – niet specifiek gericht op het ontdekken van eventuele fraude. Behoudens andersluidend beding in de opdrachtbrief is de beroepsbeoefenaar niet verplicht de juistheid en volledigheid na te gaan van de informatie die de cliënt of diens aangestelde(n) hem overmaken, noch de betrouwbaarheid van de akten, contracten, inventarissen, facturen en bewijsstukken van alle aard, die hem door de cliënt worden toevertrouwd of voorgelegd als zijnde bewijskrachtige stukken of als stukken die als dusdanig moeten dienen. De beroepsbeoefenaar mag zich laten bijstaan door medewerkers of deskundigen van zijn keuze en de uit de overeenkomst voortvloeiende opdrachten geheel of gedeeltelijk laten uitvoeren door (een) aangestelde(n) of deskundige(n). 6.2. Rechten en plichten van de cliënt Met betrekking tot de opdracht die aan de beroepsbeoefenaar wordt toevertrouwd, verbindt de cliënt zich er nauwgezet toe om samen te werken en om alle documenten, gegevens en inlichtingen die nodig zijn voor de uitvoering van de opdracht, nauwkeurig en tijdig te verstrekken. De cliënt verbindt er zich toe: • de beroepsbeoefenaar tijdig, op diens eerste verzoek, alle documenten, gegevens en informatie die nodig zijn
voor de uitvoering van de opdracht ter beschikking te stellen; • de werkzaamheden die hem desgevallend op basis van de opdrachtbrief toekomen, te verrichten; • elk gegeven, elke gebeurtenis of ontwikkeling die enige invloed zou kunnen hebben op de uitvoering van de opdracht tijdig ter kennis te brengen van de beroepsbeoefenaar; • indien de beroepsbeoefenaar hierom verzoekt, schriftelijk te bevestigen dat de verschafte documenten,
inlichtingen en uitleg juist en volledig zijn; • enkel facturen van beroepsmatige kosten aan de Beroepsbeoefenaar aan te leveren; • na te gaan of de door de beroepsbeoefenaar geleverde documenten en staten overeenstemmen met zijn
verwachtingen en met de door hem verschafte informatie, en indien dit niet het geval is, hem hiervan onverwijld
op de hoogte te brengen. • De beroepsbeoefenaar alle correcte, nauwkeurige en geactualiseerde informatie en elke latere wijziging ervan
die een eventuele aanpassing van de opdracht van de beroepsbeoefenaar impliceert, te bezorgen, meer
bepaald en zonder volledig te zijn, met betrekking tot een aanzienlijke wijziging van zijn financiële situatie, zijn
kaspositie, zijn uiteindelijke begunstigden, en dit uiterlijk binnen de 15 dagen na de kennisname van deze
informatie of na de wijziging ervan door de cliënt; • de facturen van de Beroepsbeoefenaar volgens de gestelde betalingsvoorwaarden te voldoen; Als de cliënt zijn verplichtingen of de termijnen niet nakomt, is de beroepsbeoefenaar vrijgesteld van aansprakelijkheid voor de niet-naleving van de termijnen die door de wetten, reglementen en akkoorden worden opgelegd voor de uitvoering van de fiscale, sociale of andere formaliteiten die onder zijn opdracht zouden vallen.
Bovendien moet de cliënt de beroepsbeoefenaar onmiddellijk elke verandering van zijn contactgegevens melden, alsook elke verandering binnen zijn uiteindelijke begunstigden.
Tot slot verbindt de cliënt zich ertoe de beroepsbeoefenaar elke niet-betaling ten aanzien van gelijk welke fiscale, sociale administratie of gelijk welke andere schuldeiser te melden vanaf de eerste overschrijding van de vervaldag. 6.3. Verbod op afwerving De cliënt en de beroepsbeoefenaar verbinden er zich uitdrukkelijk toe om, tijdens de hele duur van de overeenkomst en tijdens een periode van 24 maanden na de beëindiging ervan, ongeacht de reden van beëindiging, geen personeelslid of zelfstandige medewerker van de andere partij, betrokken bij de uitvoering van de overeenkomst, rechtstreeks of onrechtstreeks in dienst te nemen of hem/haar rechtstreeks of onrechtstreeks (bijvoorbeeld via een rechtspersoon) werkzaamheden te laten uitvoeren buiten het kader van een overeenkomst tussen de cliënt en de beroepsbeoefenaar, behoudens voorafgaandelijk schriftelijk akkoord van de andere partij. Elke overtreding van dit verbod zal aanleiding geven tot een eenmalige forfaitaire schadevergoeding ten bedrage van 15 000,00 EUR.
VII. – ERELONEN 7.1. Bepaling van de kosten en erelonen De kosten en erelonen worden vastgesteld overeenkomstig de geldende wettelijke en reglementaire bepalingen, van toepassing op de beroepsbeoefenaar en voorzien in de opdrachtbrief, waarvan onderhavige algemene voorwaarden integraal deel uitmaken. De kosten en erelonen zijn verschuldigd naarmate de werkzaamheden ten behoeve van de cliënt worden verricht, ook al is de opdracht niet noodzakelijk beëindigd. 7.2. Betalingsvoorwaarden Facturen en/of ereloonnota’s zijn betaalbaar binnen de 8 dagen na factuurdatum. Betwistingen schorten de betalingsverplichtingen van de Cliënt niet op. 7.3. Laattijdige of onvolledige betaling 7.3.1. Elke schuld die op de vervaldag geheel of gedeeltelijk onbetaald blijft door de Cliënt zal, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, een interest opbrengen, te berekenen aan de hand van de wettelijke rentevoet conform de wet van 2 augustus 2002 plus 2%, zonder dat dit minder kan zijn dan 9%, te rekenen vanaf de vervaldag tot aan de dag van de betaling alsook een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd maken van 10% op de bij de vervaldag openstaande hoofdsom, met een minimum van 250 EUR per hoofdsom, onverminderd het recht om een hogere schade te bewijzen en te vorderen, en onverminderd het recht op vergoeding van de gerechtskosten (waaronder de toepasselijke rechtsplegingsvergoeding) en uitvoeringskosten. 7.3.2. Indien de Cliënt een consument is, geldt een bijzondere regeling. In dat geval zal bij betalingsachterstand een interest verschuldigd zijn aan de rentevoet conform de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties (i.e. de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten, zoals gedefinieerd door artikel 2 van die wet). Dit vanaf de eerste kalenderdag die volgt op de dag waarop een eerste herinnering aan de Cliënt wordt verzonden. Tevens zal de in gebreke blijvende Cliënt een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn als volgt: 20,00 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan 150,00 euro; 30,00 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500,00 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500,00 euro is; 65,00 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,00 euro met een maximum van 2.000,00 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500,00 euro is. Deze interesten zijn pas opeisbaar, en het schadebeding is pas verschuldigd, na een ingebrekestelling op duurzame drager onder de vorm van een eerste herinnering conform art. XIX.2. WER en na het verstrijken van de respijttermijn die dit wetsartikel voorziet, als de Cliënt zijn schuld binnen deze termijn niet heeft betaald. Dit betreft de kosten van minnelijke invordering en laat onverminderd het recht op vergoeding van de kosten van gerechtelijke invordering zoals gerechtskosten (waaronder de toepasselijke rechtsplegingsvergoeding) en uitvoeringskosten. De eerste ingebrekestelling is kosteloos. Vanaf een tweede ingebrekestelling kan hiervoor een kost worden aangerekend van 7,50 euro vermeerderd met de op het ogenblik van de verzending geldende portokosten. 7.3.3. Tevens worden, bij het geheel of gedeeltelijk onbetaald blijven van een vervallen schuld van de Cliënt, alle nog niet vervallen schulden van de Cliënt onmiddellijk opeisbaar. Betalingen na vervaldatum zullen eerst aangerekend worden op interesten, schadebeding, gerechtskosten en uitvoeringskosten, en daarna pas op de hoofdsom. De door de Cliënt verschuldigde rente wordt jaarlijks gekapitaliseerd. 7.3.4. Partijen verklaren wederkerig dat deze vergoedingen geen onevenwicht doen ontstaan, niet onevenredig zijn aan het nadeel dat door de andere Partij kan worden geleden, en niet te boven gaan aan de schade die zij bij aanvang van de Overeenkomst konden vaststellen, in geval van wanprestatie door de andere Partij. 7.4. Hoofdelijkheid De vertegenwoordiger van de Cliënt verbindt zich ten aanzien van de Beroepsbeoefenaar om hoofdelijk en ondeelbaar gehouden te zijn tot betaling van de erelonen, kosten en vergoedingen van de Beroepsbeoefenaar. 7.5. Voorschotten De beroepsbeoefenaar kan een of meerdere voorschotten vragen. Deze voorschotten worden dan verrekend in de eindstaat van kosten en erelonen. 7.5. Betwisting van staat van kosten en erelonen Alle betwistingen van kosten en erelonen moeten binnen de 8 kalenderdagen na facturatiedatum bij aangetekend schrijven worden geformuleerd. Indien de beroepsbeoefenaar geen (tijdige) betwisting ontvangt, wordt de niet-betwiste schuldvordering als definitief beschouwd en is het bedrag ervan onbetwistbaar verschuldigd. De cliënt wordt bovendien geacht akkoord te gaan met de gefactureerde diensten. 7.5. Indexatie Het ereloon en de kosten worden door de Beroepsbeoefenaar jaarlijks geïndexeerd op 1 januari. De indexatie zal berekend worden rekening houdend met de procentuele stijging van de loonkosten en de softwarekosten van de beroepsbeoefenaar. De minimale index is gelijk aan volgend percentage:
(basisprijs x nieuw indexcijfer) / aanvangsindexcijfer = nieuwe prijs.
De elementen van deze formule worden omschreven als volgt:
Basisprijs = de prijs die volgt uit de Overeenkomst.
Aanvangsindexcijfer = het consumptieprijsindexcijfer van de maand januari van het jaar waarin de opdrachtbrief in werking is getreden.
Nieuw indexcijfer = het consumptieprijsindexcijfer van de maand die voorafgaat aan de maand van de indexering.
VIII. – AANSPRAKELIJKHEID 8.1. Beperking van aansprakelijkheid De beroepsbeoefenaar waakt erover dat de diensten worden geleverd volgens de deontologische en andere beroepsnormen van het ITAA en rekening houdend met de relevante wetgeving en regelgeving die van kracht zijn op het tijdstip van de uitvoering van de overeenkomst.
De beroepsbeoefenaar kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van eventuele latere wijzigingen – desgevallend met terugwerkende kracht – van deze wets- en reglementsbepalingen.
Bovendien kan de beroepsbeoefenaar niet aansprakelijk worden gesteld voor de beroepsfouten en vergissingen die vóór de inwerkingtreding van de opdrachtbrief door eender wie zouden zijn begaan.
Tot slot kan de beroepsbeoefenaar overeenkomstig het gemene recht alleen aansprakelijk worden gesteld voor opdrachten waarvan wordt aangetoond dat ze door hem zijn aanvaard.
Aan de beroepsbeoefenaar en aan de cliënt wordt ook gevraagd om elkaar, en zoveel mogelijk schriftelijk, hun bezwaren, opmerkingen, aanbevelingen en adviezen te bezorgen.
Met uitzondering van de opzettelijke fouten of zware fouten die zijn uitgesloten van de dekking van de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar alsook met uitzondering van de bijzondere opdrachten die door de wet zijn voorbehouden aan bedrijfsrevisoren en gecertificeerde accountants, zijn de wettelijke bepalingen inzake de buitencontractuele aansprakelijkheid voor de schade veroorzaakt door de niet-nakoming van de opdracht niet van toepassing tussen de partijen. Deze uitsluiting van de toepasselijkheid van de wettelijke bepalingen in het kader van de buitencontractuele aansprakelijkheid kunnen eveneens worden ingeroepen door de hulppersonen waarop de beroepsbeoefenaar beroep doet.
De aansprakelijkheid van de beroepsbeoefenaar is beperkt tot de bedragen die door zijn beroepsverzekeringscontract worden gedekt, behalve:
– in geval van een opzettelijke fout,
– in geval van zware fout waarvan de dekking uitgesloten is door de beroepsverzekeringcontract,
– of bij de uitvoering van bijzondere opdrachten die door de wet zijn voorbehouden aan bedrijfsrevisoren en
gecertificeerde accountants. De Cliënt verbindt er zich toe en aanvaardt dat hij elke vordering in aansprakelijkheid die voortvloeit uit deze Overeenkomst uitsluitend kan instellen tegen de Beroepsbeoefenaar binnen een termijn van 12 maanden te rekenen vanaf de dag waarop de Cliënt de fout van de Beroepsbeoefenaar heeft ontdekt, of had moeten ontdekken.
De Cliënt aanvaardt dat hij de bestuurders, vertegenwoordigers, aandeelhouders, (zelfstandige) medewerkers, aangestelden en iedere andere soort hulppersoon van de Beroepsbeoefenaar niet rechtstreeks of solidair met de Beroepsbeoefenaar kan aanspreken in aansprakelijkheid. Dit geldt evenwel niet wanneer de geleden schade het gevolg is van een aantasting van de fysieke of psychische integriteit van de Cliënt of indien de schade het gevolg is van een fout van de hulppersoon met het opzet schade te veroorzaken.
Indien de Beroepsbeoefenaar jegens de Cliënt (dan wel jegens anderen ten behoeve waarvan diensten worden verleend) op grond van de Overeenkomst aansprakelijk is voor schade waaraan ook andere personen hebben bijgedragen, dan is de Beroepsbeoefenaar hiervoor niet hoofdelijk aansprakelijk. De aansprakelijkheid van de Beroepsbeoefenaar is in dat geval beperkt tot het gedeelte van de totale schade dat aan de Beroepsbeoefenaar toe te rekenen valt, gebaseerd op de mate waarin de aan de Beroepsbeoefenaar toe te rekenen omstandigheden tot de schade hebben bijgedragen. 8.2. Verzekering van de beroepsbeoefenaar De beroepsbeoefenaar heeft zijn burgerlijke beroepsaansprakelijkheid laten dekken door een verzekeringsovereenkomst die werd goedgekeurd door de Raad van het Instituut van de Belastingadviseurs en de Accountants. Gegevens verzekeraar: Willemot 1841 – Coupure 228 – 9000 Gent.
De hierboven vermelde beperkingen van aansprakelijkheid zijn ook van toepassing op vorderingen die op grond van de uitvoering van de opdracht worden gericht tegen alle personen, vennoten, leidinggevenden en/of zelfstandige medewerkers, die in de zin van de verzekeringsovereenkomst de hoedanigheid van verzekerde hebben.
Wanneer twee of meerdere schadegevallen het gevolg blijken te zijn van dezelfde fout, zullen ze worden geacht één enkel geval van aansprakelijkheid te vormen en de aansprakelijkheid zal bijgevolg beperkt zijn tot het hoogste aansprakelijkheidsbedrag van de bedragen die van toepassing zijn op de betrokken opdrachten of overeenkomsten.
Behoudens andersluidende dwingende wettelijke bepaling geeft schade die voortvloeit uit (a) een verlies van winst, goodwill, commerciële opportuniteiten of verwachte kostenbesparingen of voordelen, (b) een verlies of misbruik van gegevens of (c) een indirect verlies of gevolgschade geen aanleiding tot vergoeding.
IX. – PLAATS VAN UITVOERING VAN DE OPDRACHT EN BEWARING VAN DE STUKKEN De stukken, boeken en documenten mogen worden verplaatst. De beroepsbeoefenaar mag ze bijhouden voor de tijd die nodig is om zijn opdracht(en) uit te voeren. De cliënt heeft altijd het recht om ze te raadplegen, ofwel persoonlijk ofwel via (een) aangestelde(n) of gevolmachtigde(n), die in het bezit zijn van een schriftelijke volmacht, op voorwaarde dat deze stukken, boeken en documenten eigendom zijn van de cliënt. Het is de verantwoordelijkheid van de cliënt om de boekhoudstukken en -documenten te bewaren en ze terug te halen zodra de beroepsbeoefenaar hem meldt dat ze beschikbaar zijn. De beroepsbeoefenaar verbindt zich ertoe de boekhoudkundige stukken regelmatig ter beschikking van de cliënt te stellen. Boekhoudstukken en -documenten op papier worden opgehaald in het kantoor van de beroepsbeoefenaar, tenzij de beroepsbeoefenaar anders instemt. De kennisgeving aan de cliënt dat de boekhoudstukken en-documenten beschikbaar zijn legt de risico’s bij hem van het verlies van de boekhoudstukken en-documenten. Als de cliënt nalaat zijn stukken op te halen ondanks de voorafgaande melding van de beroepsbeoefenaar heeft deze laatste het recht om de stukken en documenten terug te sturen naar de cliënt op de wijze die hij nuttig acht en uitsluitend op kosten en onder de volledige verantwoordelijkheid van de cliënt. Deze mogelijkheid van de beroepsbeoefenaar doet geen afbreuk aan het feit dat de risico’s bij de cliënt blijven vanaf de kennisgeving voorzien in de vorige paragraaf.
X. – BEROEPSGEHEIM EN WITWASSEN De beroepsbeoefenaar, evenals zijn gevolmachtigden of werknemers, moeten in het kader van de hen toevertrouwde opdrachten het beroepsgeheim naleven overeenkomstig de toepasselijke wetgeving. Bij wijze van uitzondering ontheft de wetgeving tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme de beroepsbeoefenaar van zijn beroepsgeheim. De cliënt bevestigt dat hij op de hoogte is van het feit dat de beroepsbeoefenaar onderworpen is aan de wetgeving tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en verbindt zich ertoe hem onmiddellijk alle in het kader van die wetgeving vereiste informatie en/of documenten, met inbegrip van het verstrekken van de correcte en volledige gegevens inzake woonplaats, de identiteitskaarten, de uiteindelijke begunstigden, en iedere wijziging, te bezorgen die in toepassing van deze wetgeving zouden worden opgevraagd te bezorgen.
XI.- PRIVACY – GEGEVENSBELEID 11.1 Inleiding Als accountantskantoor staan wij in voor de verwerking van heel wat gegevens. Een deel van deze gegevens hebben betrekking op persoonsgegevens en in dit kader delen wij u het volgende mee. Het kantoor verzamelt en verwerkt de identiteits- en contactgegevens dat het ontvangt van de cliënt over de cliënt zelf, zijn gezinsleden, zijn personeel, zijn medewerkers, zijn aangestelden en zijn zakelijke relaties (leveranciers of klanten van de cliënt) en over elke andere nuttige contactpersoon. Deze persoonsgegevens worden verwerkt door het kantoor in overeenstemming met de Belgische wetgeving over gegevensbescherming en de bepalingen van de Verordening 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, van toepassing sinds 25 mei 2018 (hierna ‘Algemene Verordening Gegevensbescherming’). De cliënt is verantwoordelijk voor de juistheid en het actualiseren van de persoonsgegevens die hij het kantoor verstrekt en verbindt er zich toe om de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming strikt na te leven ten aanzien van de personen aan wie hij de persoonsgegevens heeft verstrekt. Hij is ook verantwoordelijk voor alle mogelijke persoonsgegevens die hij van zijn klanten, zijn personeel, zijn medewerkers en zijn aangestelden zou kunnen ontvangen. De cliënt erkent dat hij kennis genomen heeft van de informatie hieronder en machtigt het kantoor om de persoonsgegevens te verwerken die hij verstrekt in het kader van de door het kantoor geleverde diensten, en dit in overeenstemming met de bepalingen die opgenomen zijn in deze privacyverklaring. 11.2. Verantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens. De verantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens is de bv V V H & P. De zetel van de verantwoordelijke is gelegen te 2610 Wilrijk, Frans Van Dunlaan nr. 25. met als ondernemingsnummer 0684.498.118. De verantwoordelijke is ingeschreven bij de het ITAA onder erkenningsnummer 50.779.395. Voor alle vragen met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens, kunt u steeds terecht bij V V H & P bv via brief op het bovenstaande adres of via e-mail (nick.verheyden@v-vhp.be). 11.3. Doeleinden van de verwerking van persoonsgegevens. Voor elke verwerking worden alleen de gegevens die relevant zijn voor het nastreven van het betrokken doeleinde verwerkt. De verwerking bestaat uit elke bewerking (handmatig of geautomatiseerd) op een persoonsgegeven.
Deze gegevens worden alleen aan onderaannemers, ontvangers en/of derden overgemaakt voor zover dit nodig is in het kader van de voornoemde doeleinden voor genoemde verwerking. Het kantoor verwerkt de persoonsgegevens voor de volgende doeleinden: A. Toepassing van de Wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten (hierna: wet van 18 september 2017). 1° In toepassing van het artikel 26 van de wet van 18 september 2017 dient ons kantoor met betrekking tot onze cliënten en hun lasthebbers de volgende persoonsgegevens in te winnen: de naam, de voornaam, de geboortedatum en -plaats en, in de mate van het mogelijke, het adres. 2 ° In toepassing van het artikel 26 van de wet van 18 september 2017 dient ons kantoor betreffende de uiteindelijke begunstigden van de cliënten volgende persoonsgegevens in te winnen: de naam, de voornaam en in de mate van het mogelijk, de geboortedatum en -plaats en adres. De verwerking van deze persoonsgegevens is een wettelijke verplichting. Zonder deze gegevens kunnen wij niet overgaan tot het aangaan van een zakelijke relatie (art. 33 Wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten). B. De op het kantoor rustende verplichtingen ten aanzien van de Belgische overheid, van buitenlandse overheden of van internationale instellingen in uitvoering van een wettelijke of reglementaire verplichting, in uitvoering van een gerechtelijke beslissing, of in het kader van de behartiging van een rechtmatig belang door o.a. doch niet uitsluitend de huidige en toekomstige fiscale (bv BTW-listings, fiscale fiches) en sociale wetten noodzaken ons om in het kader van de opdracht waarmee we werden belast persoonsgegevens te verwerken. De verwerking van deze persoonsgegevens is een wettelijke verplichting en zonder deze gegevens kunnen wij niet overgaan tot het aangaan van een zakelijke relatie. C. Uitvoering van een overeenkomst betreffende boekhoudkundige en fiscale diensten. De verwerking van de persoonsgegevens betreft de gegevens van de cliënten zelf, hun personeelsleden, hun bestuurders en dergelijke, alsook van de andere personen die o.a. als klant of leverancier betrokken zijn bij de activiteit. Zonder de verstrekking en verwerking van deze gegevens kunnen wij onze opdracht als accountant – belastingconsulent niet naar behoren uitvoeren. D. Activiteiten van directe prospectie, zoals het versturen van promotionele of commerciële informatie zoals nieuwsbrieven. De cliënt kan op elk ogenblik de inschrijving op informatie- of nieuwsbrieven en andere berichten van het kantoor stopzetten. De cliënt kan de inschrijving stopzetten door een e-mail te versturen naar het volgende adres: info@v-vhp.be. Concreet verzamelt, registreert en gebruikt het kantoor de gegevens van de cliënten voor de volgende doeleinden:
– aangaan en beheren van de contractuele relatie met de cliënt;
– analyseren, aanpassen en verbeteren van de inhoud van de website van het kantoor;
– uitvoeren van zijn opdracht;
– het de cliënt mogelijk maken om berichten en informatie te ontvangen;
– antwoorden op verzoeken tot informatie;
– elke communicatieve activiteit van het kantoor aan de cliënten die daarvoor hun toestemming gegeven hebben;
– de cliënten op de hoogte brengen van elke wijziging op de website van het kantoor, de functionaliteiten en de
algemene voorwaarden;
– voor elke andere reden waarvoor de cliënt uitdrukkelijk de toestemming heeft gegeven. De rechtsgrond van de verwerking van persoonsgegevens door het kantoor is:
(i) de toestemming van de cliënt;
(ii) het uitvoeren van elk verzoek van de cliënt of de noodzaak om een met de cliënt gesloten overeenkomst uit te voeren.
Het kantoor moet bepaalde gegevens van de cliënt kunnen verzamelen om zijn verzoeken in te willigen. Als de cliënt ervoor kiest om deze gegevens niet met het kantoor te delen, kan dit ervoor zorgen dat de overeenkomst niet kan worden uitgevoerd.
(iii) een wettelijke verplichting die opgelegd wordt aan de beroepsbeoefenaar om bepaalde gegevens van de cliënt te verzamelen en te bewaren en zodoende aan diverse wettelijke voorschriften te voldoen, met inbegrip van die welke verband houden met belastingen, de boekhouding en de antiwitwaswet.
(iv) het rechtmatig belang van het kantoor om de persoonsgegevens van de cliënt te verwerken, op voorwaarde dat dit in overeenstemming gebeurt met de belangen en fundamentele rechten en vrijheden van de cliënt.
Het kantoor heeft een rechtmatig belang om communicatie met de cliënten te onderhouden, onder meer om:
– hun verzoeken in te willigen of de opdracht beter uit te voeren;
– misbruik en fraude te voorkomen, de rechtmatigheid van de verrichtingen te controleren, de rechten van het kantoor
uit te oefenen, te verdedigen en te beschermen, bijvoorbeeld bij een geschil;
– het bewijs te leveren van een mogelijke schending van de rechten van het kantoor;
– zijn relaties met de cliënt te beheren en te verbeteren;
– de dienstverlening van het kantoor voortdurend te verbeteren.
Het kantoor waakt in elk geval over een evenredige balans tussen zijn rechtmatig belang en de eerbiediging van het privéleven van zijn cliënten. 11.4. Welke persoonsgegevens en van wie? 11.4.1 Het kantoor verwerkt alleen de persoonsgegevens die de betrokkene of zijn aanverwanten zelf heeft/hebben verstrekt.
Lijst maken, maar beperken tot wat echt nodig is voor de beoogde doelstelling:
– identificatiegegevens zoals de naam en voornaam, burgerlijke staat, geboortedatum, adres, werkgever,
hoedanigheid, telefoonnummer en e-mailadres, nationaal nummer en ondernemingsnummer; – biometrische gegevens (kopie van de elektronische identiteitskaart of van het paspoort).
– bankgegevens nodig voor de uitvoering van de opdracht door het kantoor, zoals de IBAN- en BIC/SWIFT-
bankrekeningnummers.
– facturatiegegevens;
– communicatie tussen de cliënt en het kantoor;
– in het kader van de aangifte van de personenbelasting via Tax-on-web, worden de volgende gegevens ook
verwerkt: kinderen, lidmaatschap van een vakbond of een politieke organisatie, medische gegevens;
– elk ander persoonsgegeven dat nodig is om de opdracht te kunnen uitvoeren.
Het kantoor verwerkt persoonsgegevens die niet door de betrokkene werden verstrekt:
– persoonsgegevens die door de cliënt werden overgemaakt en die en die slaan op zijn werknemers, bestuurders,
klanten, leveranciers. 11.4.2 Het kantoor verwerkt persoonsgegevens die niet door de cliënt werden verstrekt:
– de persoonsgegevens kunnen afkomstig zijn van openbare bronnen zoals de Kruispuntbank van Ondernemingen, het
Belgisch Staatsblad en de bijlagen ervan en de Nationale Bank van België (Balanscentrale);
– in het kader van de opdracht, kan het kantoor ook bepaalde gegevens verzamelen via andere bedrijven, onder meer
wanneer die afkomstig zijn van volgende bronnen:
*andere bedrijven die op onze diensten een beroep willen doen in het kader van een zaak die u betreft
(bijvoorbeeld als derde, medecontractant, aandeelhouder, verwant gezinslid voor belastingaangifte enz.);
*rechtsmachten;
*gerechtsdeurwaarders of notarissen;
*de belastingadministratie of sociale administratie;
*de klanten/leveranciers… 11.5. Ontvanger van gegevens 11.5.1 Mededeling aan andere derden dan dienstverleners
Het kantoor kan persoonsgegevens doorgeven op verzoek van elke wettelijk bevoegde overheid of uit eigen beweging, als het te goeder trouw meent dat het doorgeven van die inlichtingen nodig is om aan de wetgeving en aan de reglementering te voldoen, of om de rechten of goederen van het kantoor, zijn cliënten, zijn internetsite en/of uzelf te verdedigen en/of te beschermen. 11.5.2 Mededeling aan derden-dienstverleners
Het kantoor doet een beroep op derden-dienstverleners:
– het kantoor gebruikt een e-boekhoudsoftware en een bijhorend portaal;
– het kantoor doet een beroep op externe medewerkers voor het uitvoeren van bepaalde taken of specifieke
opdrachten (bedrijfsrevisor, notaris…).
Het kantoor kan persoonlijke informatie van zijn cliënten meedelen aan derden voor zover die informatie nodig is voor de uitvoering van een overeenkomst met zijn cliënten. In dit geval delen die derden die informatie niet aan andere derden mee, behalve in een van de volgende situaties:
– de mededeling van die informatie door die derden aan hun leveranciers of onderaannemers is nodig voor de uitvoering
van de overeenkomst;
– wanneer die derden er door de geldende wetgeving toe gehouden zijn om sommige inlichtingen of sommige
documenten aan de bevoegde overheden mee te delen op het gebied van de strijd tegen het witwissen van geld, en,
in het algemeen, aan elke bevoegde publieke overheid.
De mededeling van die informatie aan de voornoemde personen moet in alle omstandigheden beperkt worden tot die informatie welke strikt noodzakelijk of vereist is door de geldende wetgeving. 11.5.3 Doorgifte aan een land buiten de Europese Economische Ruimte
Het kantoor geeft alleen gegevens door aan een land buiten de Europese Economische Ruimte wanneer dit land een passend beschermingsniveau waarborgt in de zin van de geldende wetgeving en, in het bijzonder, in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, of binnen de grenzen toegestaan door de geldende wetgeving, bijvoorbeeld door de bescherming van gegevens te waarborgen door aangepaste contractuele bepalingen. 11.6. Veiligheidsmaatregelen. Het kantoor heeft passende organisatorische en technische maatregelen getroffen welke betrekking welke betrekking hebben zowel op het verzamelen als bewaren van gegevens om een op het risico afgestemd beschermingsniveau te waarborgen en, voor zover mogelijk, het volgende te verhinderen:
– ongeoorloofde toegang tot of wijziging van die gegevens;
– ongepast gebruik of de verspreiding van die gegevens;
– onwettige vernietiging of onopzettelijk verlies van die gegevens.
Deze procedures zijn ook van toepassing op alle onderaannemers waarop het kantoor een beroep doet. In dit opzicht hebben de werknemers, aandeelhouders of medewerkers van het kantoor die toegang hebben tot die gegevens een strenge geheimhoudingsplicht.
Het kantoor kan echter niet verantwoordelijk gehouden worden in geval van diefstal of verduistering van die gegevens door een derde ondanks de ingevoerde beveiligingsmaatregelen. 11.7. Bewaringstermijn A. Persoonsgegevens die wij moeten bewaren krachtens de Wet van 18 september 2017 (zie 9.2.A.) Dit betreft de identificatiegegevens en het afschrift van de bewijsstukken omtrent onze cliënten, de interne en externe lasthebbers alsmede de uiteindelijke begunstigden van onze cliënten. Deze persoonsgegevens worden, in overeenstemming met artikel 60 van de Wet van 18 september 2017, bewaard tot uiterlijk tien jaar na het einde van de zakelijke relatie met de cliënt of te rekenen vanaf de datum van een occasionele verrichting. B. Andere persoonsgegevens De persoonsgegevens van de andere dan hierboven vermelde personen worden slechts bewaard gedurende de termijnen zoals voorzien in de toepasselijke wetgeving zoals de boekhoudwetgeving, de fiscale wetgeving, de sociale wetgeving, behalve voor wat de persoonsgegevens betreft die het kantoor langer moet bewaren op basis van een specifieke wetgeving of in geval van een hangend geschil waarvoor de persoonsgegevens nodig zijn. C. Na het verstrijken van de voormelde termijnen worden de persoonsgegevens gewist, tenzij een andere geldende wetgeving een langere bewaartermijn voorziet. 11.8. Rechten van toegang, rectificatie, vergetelheid, gegevensoverdraagbaarheid, bezwaar, niet-profilering en betreffende kennisgeving veiligheidsgebreken 11.8.1 In overeenstemming met de reglementering op het gebied van verwerking van persoonsgegevens, beschikt de cliënt over de volgende rechten onder voorbehoud van het bijzondere geval opgenomen in artikel 9.7.2:
– recht om te worden geïnformeerd over de doeleinden van de verwerking en over de identiteit van de
verwerkingsverantwoordelijke.
– recht op inzage: de cliënt heeft het recht om op elk moment te vragen of zijn gegevens verzameld werden, voor
hoelang en met welk doel.
– recht op bezwaar: de cliënt kan op elk moment bezwaar maken tegen het gebruik van zijn gegevens door het kantoor.
– recht op rectificatie: de cliënt heeft het recht om op elk moment op eenvoudig verzoek te vragen dat zijn foutieve of onvolledige gegevens gecorrigeerd of aangevuld worden.
– recht op beperking van de verwerking: de cliënt kan een beperking van de verwerking van zijn gegevens vragen. Dit
betekent dat de gegevens in kwestie moeten worden ‘gemarkeerd’ in het informaticasysteem van het kantoor en dat
ze gedurende een bepaalde periode niet kunnen worden gebruikt.
– recht op wissing van de gegevens (‘recht op vergetelheid’): onder voorbehoud van de door de wet bepaalde
uitzonderingen, heeft de cliënt het recht om te vragen dat zijn gegevens gewist zouden worden met uitzondering van
die welke het kantoor moet bewaren op grond van een wettelijke verplichting.
– recht op gegevensoverdraagbaarheid: de cliënt kan vragen dat men hem zijn gegevens overmaakt in een
‘gestructureerd, gangbaar en machineleesbaar formaat’ en kan het kantoor ook vragen om die gegevens aan een
andere verwerkingsverantwoordelijke over te maken.
– recht op klacht: de cliënt kan een klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit.
Voor het toepassen van uw rechten, kunt u altijd een schriftelijk verzoek richten, samen met een kopie van uw identiteitskaart of uw paspoort aan de verwerkingsverantwoordelijke per e-mail: info@v-vhp.be of per gewone brief. 11.8.2 Betreffende de persoonsgegevens die het kantoor moet bewaren in toepassing van de Wet van 18 september 2017.
Dit betreft de persoonsgegevens van onze cliënten, de lasthebbers en de uiteindelijke begunstigden van de cliënten.
Ter zake dienen wij u te wijzen op het artikel 65 van de wet van 18 september 2017:
“Art. 65. De persoon op wie krachtens deze wet de verwerking van de persoonsgegevens van toepassing is, geniet niet van het recht op toegang en de rechtzetting van zijn gegevens, noch van het recht om vergeten te worden, op gegevensoverdraagbaarheid of om bezwaren aan te voeren, noch van het recht om niet geprofileerd te worden, noch van kennisgeving van de veiligheidsgebreken.
Het recht op toegang van de betrokken persoon tot de persoonsgegevens die hem aangaan, wordt onrechtstreeks uitgeoefend, krachtens het artikel 13 van de voornoemde wet van 8 december 1992, bij de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer zoals ingesteld door artikel 23 van dezelfde wet.
De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer deelt uitsluitend aan de verzoeker mede dat de nodige verificaties werden verricht en over het resultaat daarvan wat de rechtmatigheid van de verwerking in kwestie betreft.
Deze gegevens kunnen worden meegedeeld aan de verzoeker wanneer de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer, in samenspraak met de CFI en na advies van de verantwoordelijke voor de verwerking, enerzijds vaststelt dat de mededeling ervan niet vatbaar is voor bekendmaking van het bestaan van een melding van een vermoeden bedoeld in de artikelen 47 en 54, van de gevolgen die hieraan werden gegeven of van de uitoefening door de CFI van haar recht om bijkomende inlichtingen te vragen op grond van artikel 81, noch vatbaar is om de doelstelling van de strijd tegen WG/FT in het gedrang te brengen, en anderzijds vaststelt dat de betreffende gegevens betrekking hebben op de verzoeker en door onderworpen entiteiten, de CFI of de toezichtautoriteiten worden bijgehouden voor toepassing van deze wet.”
Voor de toepassing van uw rechten inzake uw persoonsgegevens dient u zich dus te wenden tot de Gegegevensbeschermingsautoriteit (zie punt 11.9). 11.9. Klachten Inzake de verwerking van de persoonsgegevens door ons kantoor kan U een klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit:
Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
Drukpersstraat 35,
1000 Brussel
Tel +32 (0)2 274 48 00
Fax : +32 (0)2 274 48 35
E-mail : contact@apd-gba.be URL: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be
XII. – TOEPASSELIJK RECHT EN OPLOSSING VAN GESCHILLEN De interpretatie en de uitvoering van de overeenkomst worden geregeld door het Belgische recht. De partijen zijn ervan op de hoogte dat in geval van een geschil tussen hen de mogelijkheid bestaat om een alternatieve methode van geschillenbeslechting te proberen. Zij doen eerst het nodige om elkaar het onderwerp van hun vragen of geschillen schriftelijk te melden. Bij gebrek aan een onderling akkoord over een alternatieve methode van geschillenbeslechting vallen alle onopgeloste geschillen, van welke aard ook, onder de bevoegdheid van de rechtbanken en hoven van het arrondissement Antwerpen afdeling Antwerpen.